آرا پندار

  • ۰
  • ۰

هر استارت آپ یاکسب و کار کوچک یا به طور کلی هر شرکتی که نیاز به بازاریابی و تبلیغات داشته باشد باید بر مفاهیم تاثیر رنگ در تبلیغات مسلط شود. اگر خودتان کار طراحی تبلیغات را انجام میدهید ،خواندن این مقاله کمک میکند که پایه ی اطلاعاتی قوی تر ی داشته باشید. اگر گرافیستی را استخدام کرده ایدتا طراحی هایتان را انجام دهد به کمک این مقاله میتوانید درک بهتری از چیزی که میخواهید داشته باشید.
رنگ‌ها و شیوه‌ای که مغز انسان این رنگ‌ها را درک و تحلیل می‌کند، می‌تواند سرنوشت تبلیغات شما را رقم بزند. تحقیقات زیادی به اثبات تاثیر رنگ در تبلیغات پرداخته‌اند. روانشناسی رنگ به این معنی است که چطور رنگ‌ها برروی احساسات و رفتار انسان‌ها اثر می‌گذارند. اینکه ما نسبت به رنگ‌ها چه واکنشی نشان دهیم، بسیار زیاد با پیشینه‌ی فرهنگی‌، تربیت خانوادگی‌ و سلیقه شخصیمان ارتباط دارد.

استفاده از یک رنگ بخصوص در تبلیغ یک کالا یا خدمات بخصوص، حتما پیام ویژه‌ ای برای مخاطب به همراه دارد. این رنگ انتخاب شده می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر ذهن مخاطب گذاشته و نظر او را جذب یا دفع کند. پس برای طراحی لوگو و انتخاب رنگ حتما با یک متخصص تبلیغات مشورت کنید. با اینکه مهم‌ترین عنصر در کار و تجارت شما رنگ نیست اما اولین چیزی است که مخاطب تجارت شما با آن روبرو می‌شود رنگ است. پس چه بهتر که این رنگ در نگاه اول تاثیرگذار باشد.

توجه کنید که تبلیغ و رنگ دست در دست هم و پا به پای هم به سمت ذهن مخاطب پیش می‌روند.
دوست دارید در نگاه اول، کالا یا خدماتتان چه حسی را در مخاطب برا نگیزاند؟
استفاده از یک رنگ بخصوص در تبلیغ یک کالا یا خدمات بخصوص، حتما پیام ویژه‌ ای برای مخاطب به همراه دارد. این رنگ انتخاب شده می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر ذهن مخاطب گذاشته و نظر او را جذب یا دفع کند. پس برای طراحی لوگو و انتخاب رنگ حتما با یک متخصص تبلیغات مشورت کنید. با اینکه مهم‌ترین عنصر در کار و تجارت شما رنگ نیست اما اولین چیزی است که مخاطب تجارت شما با آن روبرو می‌شود رنگ است. پس چه بهتر که این رنگ در نگاه اول تاثیرگذار باشد.

مشتریان به رنگ هایی که در تبلیغات میبینند ،واکنش احساسی نشان میدهند. این واکنش های احساسی از برخی از انتظارات نشات میگیرد.بخشی از این انتظارات به این دلیل است که مشتری براورد میکند بین تصویر آن رنگ و برند مذکور چقدر تناسب وجود دارد. برای مثال ((مک دونالد)) از رنگ قرمز و زرد در لوگوی خود استفاده میکند و مشتریان به مرور زمان این دورنگ را رنگ فست فودی مقرون به صرفه درک کرده اند. حال اگر یک رستوران لوکس هم در لوگوی خود از همین دورنگ استفاده کند مشتریان احساس دوگانگی و عدم تناسب خواهند کرد.

با بررسی‌ها و مطالعات پیشین، مشخص شده است که رنگ‌ها تاثیرات زیادی را بر انسان دارند که در زیر پس از معرفی مختصری از ویژگی‌های انواع رنگ، به تاثیرات این رنگ‌ها بر مفاهیم بازاریابی می‌پردازیم :

معرفی رنگ ها

رنگ های قابل مشاهده توسط گیرنده‌های حسی انسان در دامنه ماوراء بنفش و مادون قرمز قرار می‌گیرند . رنگ هایی که در حوز ه تشخیص انسان هستند بین این دو طیف قرار دارند .

در بین رنگ ها، زرد، قرمز و آبی را به عنوان رنگ های اصلی می‌شناسند. این رنگ ها از ترکیب رنگ های دیگر به وجود نیامده‌اند . اما اغلب رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می‌شوند مانند رنگ نارنجی که از ترکیب رنگ قرمز و زرد ایجاد می‌شود و یا رنگ سبز که از ترکیب رنگ آبی و زرد به دست می‌آید و یا رنگ بنفش که از ترکیب رنگ آبی و قرمز به دست می‌آید.

یادتان باشد که بسیاری از افراد بر اساس احساسات خود خرید کرده و بعد خریدشان را با منطقشان توجیه می‌کنند! در تبلیغات خود باید رنگی را انتخاب کنید که هم احساسات و هم منطق مخاطب تحت تاثیر قرار بگیرد. روان‌ شناسی رنگ‌ها به ما می‌گوید که در واقع رنگ‌ها هم نمایانگر احساسات، عواطف، انرژی و... ما هستند. 

قرمز

رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است و به دلیل داشتن انرژی شدید در خود باعث تحریک احساسات می‌شود این رنگ بر روی اعصاب سمپاتیک تاثیر گذاشته و حرارت و دمای بدن را افزایش می‌دهد. استفاده از این رنگ، در تابلوهای قرمز رنگ و چراغ های راهنمایی و رانندگی به دلیل خاصیت هشدار دهندگی آن است.

در آزمون‌های روان‌شناسی، این رنگ نشانگر شرایط جسمانی فرد در بکار بردن انرژی است زیرا نبض را سریع می کند، فشار خون را بالا می‌برد و تنفس را بیشتر می‌کند. قرمز بیانگر نیروی حیاتی بوده و لذا معنای آرزو و میل و اشتیاق را دارد. قرمز به معنای  لزوم بدست آوردن نتایج موردنظر، کسب کامیابی، اراده برای پیروزی و قدرت است  .می‌تواند انگیزه ای برای فعالیت شدید، ورزش، پیکار و رقابت باشد .

عموما فردی که مایل است از طریق فعالیت‌هایش زندگی پرجنب وجوشی داشته باشد رنگ قرمز را در زندگی خود بیشتر به کار می‌برد. بنابراین می‌توان گفت افرادی که رنگ قرمز را در خرید خود مورد توجه قرار می‌دهند اغلب این ویژگی‌ها را دارا هستند . رنگ قرمز بیشتر تحریک کننده، رنگ نارنجی نشانه ناراحتی و استرس، رنگ زرد نشانه شادابی و سرزندگی است

آبی

آبی رنگ آرامش است و فرد را از یک تاثیر روانی آرام بخش در سیستم عصبی برخوردار می‌سازد . از نظر کارشناسان، رنگ آبی تداعی‌گر ثروت، اعتماد و امنیت است.در روان‌شناسی رنگ ها ویژگی رنگ آبی آرامش بخش بودن برای ذهن افراد است و به طور مستقیم روی سیستم عصبی تاثیر مثبت گذاشته و آرامش و رهایی عظیمی برای افکار آدمی به ارمغان می آورد. هر کس که رنگ آبی را به عنوان اولوبت اول انتخاب می‌کند خواستار محیطی ارام و به دور از ناراحتی ها و اضطراب هاست .

زرد

اغلب اثر رنگ زرد به صورت روشنی و شادمانی در نظر گرفته می‌شود . چون قرمز به‌صورت غلیظ‌تر و سنگین‌تر ظاهر می‌گردد لذا از قدرت تحریک بیشتری برخوردار است . رنگ زرد سبکتر و با غلظت کمتری در مقایسه با رنگ قرمز ظاهر می‌شود . رنگ زرد موجب افزایش فشار خون و تسریع نبض و تنفس به طریق مشابه رنگ قرمز می‌شود  اما مکانیسم آن از تاثیر کمتری برخوردار است . صفات اصلی رنگ زرد عبارتند است از روشنی ، کیفیت درخشان و شادمانی رنگ زرد به دلیل براق بودن بسیار زیبا و جذب کننده است.

 تفکر افراد بر این است که این رنگ، رنگ خوشبینانه است. در روان‌شناسی رنگ‌ها چنانچه رنگ زرد به عنوان اولین اولویت انتخاب شود نشانه امید یا انتظار به رهایی است . اما اگر رنگ زرد طرد شود می تواند به معنای قطع امید باشد .

زرد، رنگ بسیار سختی برای چشم است در نتیجه استفاده و نگاه کردن بیش از اندازه به آن برای چشم ها عذاب‌آور و گاهی خطرناک است. رنگ زرد تمرکز افراد را بالا می‌برد بنابراین برای علامت های راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی افرادی که این رنگ را دوست دارند می‌توان به  خوش مشرب‌ بودن ، خوش بینی،  اهل عمل و روشنفکر بودن اشاره کرد .

سبز

سبز یکی از رنگ‌هایی است که در طبیعت به وفور مشاهده می‌شود . رنگ سبز حالت آرام بخشی دارد و به عنوان سمبل شفقت و مهربانی و متعادل بودن روح، روان و رفتار به شمار می‌رود. رنگ سبز در رفتار و روحیات انسان‌ها می‌تواند حاکی از حرکت یا بیان کننده بیماری و پوسیدگی باشد از طرف دیگر می‌تواند بیانگر صلح و آرامش باشد و با طبیعت، روستا و طریقه سالم زندگی کردن در پیوند باشد .

در روان‌شناسی رنگ‌ها انتخاب کننده این رنگ دارای صفات روحی اراده در انجام کار ، استقامت و پشتکار است و لذا سبز نمایانگر عزم راسخ و پایداری است . شخصی که رنگ سبز را به عنوان اولین گزینه انتخاب می‌کند در واقع مایل است که اطمینان بیشتری را نسبت به ارزش‌های فکری خود داشته باشد و علاقه‌مند به تاثیر‌گذاردن در محیط اطراف است اما اگر رنگ سبز طرد شود به معنای اضطراب برای آزاد کردن خود از تنش‌هایی است که بر اثر عدم شناسایی به شخص تحمیل شده است

سیاه

سیاه نمایانگر مرز مطلقی است که در فراسوی آن زندگی متوقف می شود و لذا می تواند بیانگر پوچی و نابودی باشد سیاه به معنای (نه) بوده ونقطه مقابل رنگ سفید(بله) است، سفید به صفحه خالی می‌ماندکه داستان را باید روی آن نوشت ولی سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد

.هرکس سیاه را به عنوان اولین رنگ انتخاب کند. می‌خواهد هر چیزی را نفی کند و نوعی اعتراض به وضع موجود است  که در آن وی احساس می‌کند هیچ چیز آن طورکه باید و شاید نیست. این شخص در برابر سرنوشت و یا دست کم در برابر خود، قد علم می کند و در معرض یک رفتار عجولانه وغیر عاقلانه است(

سیاه رنگ اقتدار، توانایی و قدرت است این رنگ در اکثر فرهنگ ها مرسوم و مورد علاقه است زیرا افراد را لاغرتر و ظریف‌تر تر نشان می­دهد. معمولا کشیش ها مشکی می پوشند تا تسلیم بودن خود را به پروردگارشان ثابت کنند. در برخی از فرهنگ ها پوشش مشکی خانم ها را مطیع بودن آنها از همسرانشان می‌دانند.

آرامش رنگ‌ها

برخی رنگ‌ها آرام هستند . مانند آبی روشن، صورتی و خاکستری ملایم و بعضی رنگ‌های دیگر، پر صدا هستند مانند قرمز روشن و سبز روشن (چمنی). حجم رنگ‌ها، تعریف دیگری از ویژگی رنگ‌ها است. بعضی رنگ‌ها هستند که به چشم می‌آیند و خود را پدیدار می‌سازند و بعضی از رنگ‌ها هستند که در زمینه محو می‌شوند یا در اصطلاح رنگ‌های پس‌رونده یا انفعالی به شمار می‌روند

رنگ‌های سرد به دلیل ویژگی‌هایی که دارند موجب کاهش فشارخون و آرامش فرد می‌گردند اما رنگ‌های قرمز ، زرد و سبز و زرد ازجمله رنگ‌های با ویژگی تهاجمی ‌هستند که باعث افزایش فشار خون و هیجان در افراد می‌شوند. رنگ‌های مهیج را می‌توان بر روی بیل‌بوردها و تابلوی سوپر مارکت‌ها، یعنی جایی که رنگ‌های تند در مقابله با محیط اطراف خود را نشان می‌دهند به کار برد. مثال دیگر در طراحی رنگ پودرهای رختشویی است که رنگ‌های روشن به طور خیره کننده­ای موجب تقویت تجسم پاکیزگی لباس ها می‌شوند . از رنگ‌های مهیج می‌توان به رنگ قرمز، نارنجی، زرد اشاره کرد. از سوی دیگر، رنگ آمیزی مهیج جهت بسته بندی مواد غذایی کوچک که ممکن است خود را در قفسه های سوپر مارکت‌ها نشان ندهند، توصیه می شود .

هرچند در برخی موارد که بازار هدف متشکل از گروه های سنی کودکان یا نوجوانان باشد می‌توان از رنگ های با حرارت و انرژی بالا بهره‌گیری کرد .

کاربرد رنگ‌ها در جایگاه‌یابی و نام تجاری:

هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی است که یکی از ویژگی‌های اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگ‌ها سازگاری دارد، بهتر است که در نام‌گذاری آن از رنگ متناسب استفاده شود. برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتری ، هماهنگی میان تمامی عوامل مربوط به آن جایگاه، می‌تواند در بلندمدت تاثیرات عمیق‌تری بر جای بگذارد. هر اقدامی که موافق با احساس افراد از رنگ آن محصول یا خدمت باشد، می‌تواند باعث یاداوری بهتر آن در ذهن مخاطبان شود. لکن قبل از هر اقدامی‌می‌بایست به ویژگی های بازار هدف توجه کامل داشت اینکه بازار هدف مورد نظر متشکل از چه افرادی با چه ویژگی های سنی ، جنسی ، روانی ، اجتماعی و … است می‌تواند راهنمای موثری برای بهره گیری از ابزار قدرتمند رنگ در بازاریابی باشد . رنگ‌ها نیز می‌بایست در کنار سایر عناصر بازاریابی به دقت مورد استفاده قرار گیرند .

به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که در زمینه ساخت انواع صندلی مشغول به فعالیت بوده، یک نوع صندلی راحتی را تولید و به بازار عرضه کرده است.همچنان که مطرح گردید رنگ آبی رنگ ارامش است در این حالت، بهتر آن است که در نام آن، از کلمه «آبی» نیز استفاده نماید. مانند «صندلی‌های مدل آبی». یا شرکت دیگری را در نظر بگیرید که انواع نوشیدنی با نام تجاری« الفا» را تولید می‌کند. این شرکت، محصولی جدید را که انرژی‌زا است به بازار عرضه نموده است ، بازار هدف این محصول جوانانی می‌باشد که ورزشکار بوده و به دنبال کسب انرژی بالاتری از نوشیدنی هستند این شرکت به دلیل ویژگی‌های روانی و سمبلیک رنگ قرمز می‌تواند از این رنگ بهره‌برداری نماید . این مجموعه می‌تواند به نوعی کلمه  « قرمز »را در نام تجاری  یا مارک خود مطرح کند و محصول را با رنگ بسته‌بندی قرمز به بازار عرضه کند. در این صورت، نتیجه بهتری از این نام گذاری خود خواهد گرفت.

از میان کاربردهای مختلف رنگ‌ها در بازاریابی، حفظ هویت تصویری برند، از بقیه مهمتر است چرا که در اکثر مواقع، دارایی اصلی شرکت تولیدکننده محصول مصرفی، نام تجاری آن است و مهمترین چیزی که این نام را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند، رنگ برند است. رنگها، مجسم‌کننده برندها هستند و به یادآوری یک نام تجاری در ذهن مخاطب کمک می کنند. مثلا رنگ سبز متمایز ، رنگ قرمز کوکاکولا، رنگ زرد و یا رنگ ارغوانی همه به مصرف‌کنندگان کمک می کنند تا با دیدن ان رنگ، مزه مربوط به آن را به خاطر بیاورند، یا حرارت آن را نیز احساس کنند و حتی توجه به نیاز آنها در ذهن شان تداعی شود.

و در نهایت:

این مقاله به شما کمک میکند تا درک درستی درباره ی تاثیر رنگ در تبلیغات داشته باشید. همچنین میتوانید متوجه شوید که شرکت های موفقی که در حوزه ی شما کار میکنند در تبلیغات خود از چه رنگ هایی استفاده کرده اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی